Wednesday 17 February 2016

Bila Allah gerakkan hati untuk berubah, jangan tangguhkan perubahan itu.. 
Bukan senang rasa ingin berubah itu hadir dalam hati, lebih-lebih lagi untuk diri yang sering melakukan dosa.. 
Sungguh, rasa kerdilnya diri di saat tersedar dari dosa-dosa lampau.. 
Alhamdulillah, Dia masih sayangkan diri ini, tidak membiarkan diri ini terus hanyut dengan dunia yang entah bila berkesudahan... 
Aku, seorang pendosa, namun jauh disudut hati, teringin untuk berubah...
Perubahan yang akan menjadikan diri aku siapa untuk masa hadapan.. 
Aku, seorang pendosa, yang sering lalai dalam melakukan ibadat kepadaNya.. 
Kekadang solat diakhir waktu, kekadang lupa membaca al-Quran, kekadang malas untuk melakukan amal kebaikan.,. 
Tapi Allah masih sayangkan aku, masih mengetuk pintu hatiku untuk aku bangun, tersedar dari dosa-dosa lampau. 
Alhamdulillah, Dia yang maha penyayang, masih lagi memberi kesempatan untukku berubah... 
Alhamdulillah, pagi yang hening ini aku bangkit dari tidur, aku sucikan diri, aku bersujud kepada Dia, aku memohon ampun, aku mendoakan kesejahteraan diri, ibu bapa, sahabat, orang tersayang dan umat islam yang lain... 
Sungguh, tenangya hati dan diri ini setelah mengadu kepada Dia, 
Sungguh, hanya Dia yang sanggup mendengar rintihan hambaNya,, 
Alhamdulillah,, hati yang gelap tadi sudah kembali bersinar,, 
in sha Allah, moga akan terus bersinar hingga jannahNya.. 
Aku, pendosa tanpa noktah,
Hanya coretan hati,
Hanya berkongsi rasa..
17/2/16
6:40am
Blok Khansa' UniSZA

2 comments: